De eerste vrijdag na Thanksgiving werd in de Verenigde Staten bekend als een dag waarop heel wat mensen vrijaf namen om van een lang weekend te genieten. Toch was het die dag bijzonder druk op de Amerikaanse wegen. De wegen zagen letterlijk zwart van de wagens, vandaar dat men die dag in 1951 tot ‘Black Friday’ doopte.

Black Friday in België

Hoewel Black Friday de afgelopen tien jaar in ons land nog niet helemaal ingeburgerd was, sloeg de koopgekte in 2017 helemaal toe. Winkeliers en webshops lokken namelijk massa’s mensen met kortingen naar de winkel. Fysieke winkels gaan soms zelfs vroeger open en sluiten later, speciaal omdat ze zo veel klanten verwachten. Black Friday vindt dit jaar plaats op vrijdag 29 november.

Die dag zullen duizenden winkels in België uitpakken met gigantische kortingen op een breed scala aan artikelen. Van wasmachines, computers en reizen tot kleinere producten in de lokale winkel. Uit de zoekvolume trends van Google op het onderwerp “black friday” in België kunnen we opmaken dat Black Friday ook dit jaar weer gigantisch gaat knallen.

Is jouw Google Ads account Black Friday-proof?

Zorg voor een specifieke landingspagina

Een specifieke landingspagina geeft je de mogelijkheid om relevant publiek op te vangen. Hier is het interessant om bijvoorbeeld een pagina te voorzien waar mensen zich kunnen inschrijven op de “Black Friday 2019 nieuwsbrief” zodat ze als eerste op de hoogte kunnen blijven van promoties.

Op die manier win je niet enkel op vlak van SEO, maar kan je tegelijk je email-database gevoelig uitbreiden en kom je ook nog eens te weten komt wie jouw meest koopjesgevoellige doelgroep is.

Maak specifieke doelgroepen aan voor remarketing.

Maak verschillende doelgroepen aan die je kunnen helpen om geïnteresseerde bezoekers later opnieuw te bereiken. Bijvoorbeeld ‘Websitebezoekers afgelopen 30 dagen’ of ‘Bezocht Black Friday landingspagina en daarna product pagina x’.

Bij deze lijsten kan je dan kiezen om bids aan te passen (bijvoorbeeld 30% hoger bieden voor mensen in deze doelgroep dan je normale bid) omdat je weet dat deze personen al in contact gekomen zijn met je website of interesse getoond hebben in een specifiek product.

Creëer een momentum, maak gebruik van Countdown Ads.

Countdown Ads geven je de mogelijkheid om de mensen warm te maken voor Black Friday. Dit zijn text ads waarin je een variabele plaatst, in dit geval een countdown naar Black Friday.

Je ad kan er bijvoorbeeld zo uitzien: “Nog x dagen voor Black Friday. Schrijf je snel in op onze Black Friday nieuwsbrief en blijf als eerste op de hoogte van onze kortingen!“.